Uw selectie
Wijnhandelaar De Bruijn
Frederik Johannes Thomas de Bruijn wordt geboren op 30 mei 1795 in Overlangel. Hij is een zoon van Stephanus Petrus de Bruijn en Maria Anthonetta van Duren. Als hij op 1 december 1826 met de Helmondse bierbrouwerdochter Maria Elisabeth Swinkels trouwt, is Frederik van beroep al wijnhandelaar. Dit beroep zal hij zijn hele leven uitoefenen.
De oude parochiekerk in De Hage
De eerste parochiekerk van Helmond lag niet in het huidige stadscentrum, maar in De Hage, dicht bij het oudste kasteel van Helmond. Wanneer de kerk daar gebouwd is weten we niet. In 1178 bevestigt paus Alexander III dat het klooster van Floreffe het patronaatsrecht heeft over zowel de moederkerk van Aarle-Rixtel als de filiaalkerk in Helmond en de kerk van Lieshout. Dat houdt in dat deze abdij de priesters in de kerk mag benoemen. Na 1200 komt het centrum van de nederzetting Helmond in het huidige centrum van de stad rond de Markt te liggen. Daar wordt, op de plaats van de huidige Lambertuskerk, een kapel gesticht, omdat het bezwaarlijk is voor de Helmonders om iedere keer naar De Hage te gaan. Maar de kerk en het kerkhof blijven tot de tweede helft van de vijftiende eeuw buiten de stad liggen. Jan van Berlaer neemt in 1425 in zijn testament een legaat op voor de bouw van een parochiekerk binnen de stadswallen
De eerste Lambertuskerk in de Kerkstraat
Jan III van Berlaer bepaalde in zijn testament dat binnen de stadswallen een nieuwe parochiekerk gebouwd moest worden. Hij had daarbij als locatie het oog laten vallen op de plaats waar tot dan het gasthuis was gevestigd. Dat lag ook aan de huidige Kerkstraat, maar tegenover de plaats waar uiteindelijk de Lambertuskerk is gekomen. Na overlijden van Jan III van Berlaer in 1425 erfde zijn dochter Catharina van Berlaer de heerlijkheid Helmond. Zij trouwde in 1433 met Jan van Cortenbach. Die moest uitvoering geven aan het testament van zijn schoonvader. Jan III van Berlaer had echter in zijn laatste levensjaren nogal wat schulden gemaakt. Hij had het kasteel van Helmond flink uitgebreid en bovendien had hij een behoorlijk aantal buitenechtelijke kinderen, die allemaal een legaat kregen. Jan van Cortenbach had een aantal jaren nodig om alle financiële zaken op een rijtje te zetten.
Helmonders in Neuengamme
In 2005 verscheen een boek getiteld Nederlanders in Neuengamme. Dit boek, geschreven onder eindredactie van Judith Schuyf, vertelt het verhaal van het concentratiekamp Neuengamme, 30 kilometer ten oosten van Hamburg, dat begon als een buitenkamp van Sachsenhausen. Al in 1940 werd Neuengamme een zelfstandig kamp, met op zijn beurt weer buitenkampen, waar mensen uit het hoofdkamp moesten werken en ook voor de nacht ondergebracht werden. Veel gevangenen uit Neuengamme werden in buitenkampen ingezet bij het graven van antitankgrachten. Tijdens het zware werk kwamen veel gevangenen om.
Het klooster op de Markt
Het klooster Binderen verdween kort na de Vrede van Munster in 1648. Het klooster in de Hage verdween na de brand die in 1543 door de stad zelf aangestoken was, om te voorkomen dat de troepen van Maarten van Rossen het zouden doen en de stad wellicht helemaal zou afbranden. Maar Helmond heeft in het recente verleden nog meer kloosters verloren.
Kloosters in de Molenstraat
In de Molenstraat in Helmond lagen maar liefst drie kloosters. Hoewel niet meer in gebruik als klooster, zijn twee van de drie gebouwen nog wel aanwezig. Het Kapucijnenklooster is verbouwd tot wooneenheden en de bijbehorende Paterskerk is in gebruik als aula voor de Jan van Brabantschool. In het voormalige Clarissenklooster zijn verschillende sociale instellingen ondergebracht. Op de foto van vandaag is de gevel van de Paterskerk zichtbaar. Helemaal links is een stukje van de Rijks-HBS te zien, de huidige Jan van Brabant. Ook de muur om de tuin van het Kapucijnenklooster is zichtbaar, maar het klooster zelf niet.
De tweede H. Hartkerk
De eerste H. Hartkerk in de Veestraat, een prachtig gebouw naar ontwerp van de beroemde architect Cuijpers, werd eind 1956, begin 1957 gesloopt. De toren verdween al in 1952, nadat in het hout boktor was geconstateerd. Hoewel die boktor door veel Helmonders als smoes werd gezien, werd de toren en enkele jaren later de kerk gesloopt.
ZOEKEN...