Uw selectie
De marechaussee op de Grote Berg
Bij Besluit van 26 oktober 1814 werd door koning Willem I, naar voorbeeld van de Franse gendarmerie, het ´Corps de Marechaussée´opgericht. Pas zo’n vier jaar later laat de gouverneur van Noord-Brabant aan de gemeente Eindhoven weten dat er in Eindhoven een brigade van de marechaussee gevestigd zal worden.
Luchtgevaar op Lavendelplein
Reeds in 1930 werd door de regering een plan gemaakt om een Luchtbeschermingsdienst op te richten. Men begreep dat in een moderne oorlogsvoering de burgerbevolking volkomen weerloos was tegen alle soorten bommen.
Driek de Veldwachter
De veldwachter van vroeger kon rekenen op respect en ontzag van de bevolking. Vooral Strijp kon trots zijn op haar veldwachter Hendricus Senders, beter bekend als “Driek de Veldwachter met zijn es ist erreicht-knevel”, zoals de krant het bij zijn 25-jarig jubileum omschreef.
Deurnes Stemvee
Klot, leem en carnavalskeien
Peellands bodem heeft in de loop der tijden het Peelvolkje veel gegeven: van brandstof en landbouwgrond tot fossielen en archeologische schatten uit oude culturen, zoals de gouden Romeinse helm. Velen hebben met hard werken hun brood verdiend in de veenderijen, de turfstrooiselindustrie en de landbouw. In de hoogtijdagen van de veenbedrijven was er nog geen sprake van een uitbundig en meerdaags feest als carnaval, dat het werk even doet vergeten. De carnavalsverenigingen in de Peel zijn pas ontstaan in de tweede helft van de 20ste eeuw. Enkele van die carnavalsclubs zijn door hun naam en symboliek wel verbonden met de Peelgrond.
De tram van Asten via Vlierden naar Helmond
Op 23 mei 2006 was het precies 100 jaar geleden, dat een nieuw vervoermiddel door de landerijen van Asten en Vlierden reed; de tram van de Eindhovense Tramweg-Maatschappij ‘De Meierij’. De tram was in Noord-Brabant in 1880 voor het eerst gaan rijden en vanaf dat moment werden door verschillende ondernemers ook plannen gemaakt voor tramlijnen in de regio Deurne-Asten-Someren. Vanuit Asten ijverde fabrikant Bluijssen voor een tramverbinding met Helmond, die vanuit Asten richting Someren moest gaan en dan langs de Zuid-Willemsvaart naar Helmond. Elk jaar waren de verwachtingen van de gemeentebesturen en inwoners hoog gespannen of de tram zou gaan rijden. De plannenmakers kregen het steeds niet voor elkaar, totdat ‘De Meierij’ zich er in 1903 in mengde. Het werd wel een lijntje Helmond-Asten, maar via een verrassend ander tracé, namelijk via Ommel en het Vlierdense Brouwhuis.
ZOEKEN...