Uw selectie
De marechaussee op de Grote Berg
Bij Besluit van 26 oktober 1814 werd door koning Willem I, naar voorbeeld van de Franse gendarmerie, het ´Corps de Marechaussée´opgericht. Pas zo’n vier jaar later laat de gouverneur van Noord-Brabant aan de gemeente Eindhoven weten dat er in Eindhoven een brigade van de marechaussee gevestigd zal worden.
Loltrappen met roltrappen
Een krop sla voor 15 cent, twee voor 25 cent zelfs en als uitsmijter in het zelfbedieningsrestaurant ‘Pommes frites met appelmoes en twee vleescroquetten voor 1 gulden en 25 cent’.
Eindhoven in de jaren 1970.
De Eindhovense Scheurkalender van 2006 nam de scheurder mee naar de roerige jaren zeventig van de twintigste eeuw. Die jaren werden grotendeels gekenmerkt door het activisme.
Luchtgevaar op Lavendelplein
Reeds in 1930 werd door de regering een plan gemaakt om een Luchtbeschermingsdienst op te richten. Men begreep dat in een moderne oorlogsvoering de burgerbevolking volkomen weerloos was tegen alle soorten bommen.
Klot, leem en carnavalskeien
Peellands bodem heeft in de loop der tijden het Peelvolkje veel gegeven: van brandstof en landbouwgrond tot fossielen en archeologische schatten uit oude culturen, zoals de gouden Romeinse helm. Velen hebben met hard werken hun brood verdiend in de veenderijen, de turfstrooiselindustrie en de landbouw. In de hoogtijdagen van de veenbedrijven was er nog geen sprake van een uitbundig en meerdaags feest als carnaval, dat het werk even doet vergeten. De carnavalsverenigingen in de Peel zijn pas ontstaan in de tweede helft van de 20ste eeuw. Enkele van die carnavalsclubs zijn door hun naam en symboliek wel verbonden met de Peelgrond.
De tram van Asten via Vlierden naar Helmond
Op 23 mei 2006 was het precies 100 jaar geleden, dat een nieuw vervoermiddel door de landerijen van Asten en Vlierden reed; de tram van de Eindhovense Tramweg-Maatschappij ‘De Meierij’. De tram was in Noord-Brabant in 1880 voor het eerst gaan rijden en vanaf dat moment werden door verschillende ondernemers ook plannen gemaakt voor tramlijnen in de regio Deurne-Asten-Someren. Vanuit Asten ijverde fabrikant Bluijssen voor een tramverbinding met Helmond, die vanuit Asten richting Someren moest gaan en dan langs de Zuid-Willemsvaart naar Helmond. Elk jaar waren de verwachtingen van de gemeentebesturen en inwoners hoog gespannen of de tram zou gaan rijden. De plannenmakers kregen het steeds niet voor elkaar, totdat ‘De Meierij’ zich er in 1903 in mengde. Het werd wel een lijntje Helmond-Asten, maar via een verrassend ander tracé, namelijk via Ommel en het Vlierdense Brouwhuis.
Stemvee … of de prijs voor democratie?
Maart 2006 stond in het teken van verkiezingen. Op 7 maart mocht elke kiesgerechtigde inwoner van Deurne, Asten en Someren laten weten wie hij of zij graag de komende vier jaren in de gemeenteraad ziet. De afgelopen weken is er – op de politiek eigen wijze, openbaar en binnenskamers - gewerkt aan de samenstelling van de colleges van B&W. Winnaars worden niet altijd beloond met een plaats in het college. Ook dat is eigen aan onze democratie. De basis voor die democratie is een gevolg van de Franse revolutie, eind 18de eeuw. Ook onze voorouders in Deurne, Asten, Someren, Lierop en Vlierden werden hier direct mee geconfronteerd.
Andere tijden in Peelland
Oudjaar 2005 moesten we een seconde langer wachten, voordat het nieuwe jaar 2006 begon. Niemand zal er een punt van gemaakt hebben, want dat is zo’n tel niet waard. Die seconde geeft echter wel aan, dat tijd een serieuze aangelegenheid is. En het is maar goed, dat door de eeuwen heen de tijd meer en meer gestandaardiseerd is. Gaan we vijf tot zes eeuwen terug, dan komen we in Peelland indrukwekkender tijdgaten tegen dan een seconde.
ZOEKEN...