Uw selectie
Vestdijk en Emmasingel, verbonden door het 18 Septemberplein
Verkeer is een bepalende factor in de inrichting van het stadscentrum. Het spoor vormde tot de helft van de vorige eeuw een heus obstakel in Eindhoven. Het naoorlogse wederopbouwplan voorzag echter in de aanleg van het zogenaamde hoogspoor en de ontwikkeling van het 18 Septemberplein. Dit keer loopt onze route vanaf de Vestdijk naar de Emmasingel via het 18 Septemberplein, voorheen goed voor menig verkeersinfarct.
Raiffeisenstraat, Tramstraat, Dommelstraat: verhuizen naar de eeuwigheid
Begraven worden rond de kerk of buiten de stad was twee eeuwen geleden een hot item. Lodewijk Napoleon verbood in 1808 het begraven rondom de kerk en dus moest Eindhoven op zoek naar een nieuw kerkhof. Bovendien hadden enkele omwonenden geklaagd over ‘kwade luchten’. Dit nieuwe kerkhof kwam uiteindelijk aan de Vestdijk te liggen ter hoogte van de Raiffeisenstraat. In deze aflevering staan de Raiffeisenstraat, Dommelstraat en de Tramstraat centraal.
Hoogstraat: hoe Lebesque en Lambertus elkaar ontmoeten
De Hoogstraat was tot 1920 een van de hoofdwegen van Gestel. Een opvallende aanwezigheid daarin is de Lambertuskerk met de ernaast gelegen pastorie. Deze pastorie, genaamd Villa St. Lambert, is sinds 1993 de thuisbasis van de firma Lebesque. Lebesque verwierf faam met de verkoop van perzische tapijten, maar behelst nu veel meer.
Willemstraat en Wilhelminaplein: een omgeving met koninklijke allure
De Willemstraat en het Wilhelminaplein worden omringd door vele straten vernoemd naar leden van het koningshuis uit een ver, maar ook recent verleden. Eind 18e, begin 19e eeuw was een straatnaam geen vanzelfsprekendheid. Een straat had soms geen naam of in het andere geval zelfs twee of drie namen. De naam “Willemstraat” wordt in 1884 officieel en is de eerste door de gemeenteraad vastgestelde straatnaam van Eindhoven.
De Hooghuisstraat: de stille kracht in het roerige centrumgebied
Winkels, stijgende koopkracht, groeiende omzetsnelheid van winkelwaar, verkeer, oorlog; al deze factoren hebben hun uitwerking gehad op de ontwikkeling van het centrum van Eindhoven. De behoefte aan een oost-westverbinding in de stad was in 1930 de reden voor het ontstaan van de Hooghuisstraat. Zo’n 40 jaar later deed deze behoefte -letterlijk én figuurlijk- nog veel meer stof opwaaien rondom de Hooghuisstraat.
Wapen Oirschot
ZOEKEN...