Uw selectie
Belgische opstandelingen plunderen Someren
De Belgische opstand die midden 1830 uitbrak en leidde tot de afscheiding van België van Nederland beroerde ook de Peelgemeenten. Lag de zuidelijke landsgrens sinds 1814 honderden kilometers van Someren verwijderd, ineens kwam ze zeer dichtbij. Het gevolg was dat in de roerige jaren tussen 1830 en 1839 de Peelgemeenten ongewenst bezoek van plunderende Belgische soldaten konden krijgen.
“Remerkabele” punten in een verdeelde Peel 2
Op 15 december 1716, ratificeerde de Staten-Generaal van de Verenigde Nederlanden het Tractaat van Venlo, waarover de vorige ‘Peel in perspectief’ vertelde. Het Tractaat legde definitief de grens in de Peel vast tussen Brabant en het toenmalige Pruisen met de bedoeling om een einde te maken aan de vele conflicten tussen buurgemeenten aan weerszijden van die grens. Conflicten bleven echter niet uit en zelfs in het eindstadium van de onderhandelingen over het Tractaat van Venlo creëerde Venray er een met Deurne. Wat was het geval?
“Remerkabele” punten in de Peel
De Peel was, ondanks zijn zompigheid, een goudmijn van turf, heiplaggen en strooisel. En ook de koeien, ossen, paarden en schapen konden er weiden. De Peel vormde de grens tussen plaatsen als Deurne en Venray en dat was niet alleen een dorpsgrens maar ook een landsgrens. Die van de ene kant - of dat nou Deurnenaren of die van Venray waren, maakte niet uit – schroomden niet om de andere kant te benutten. Dat gaf veel geruzie tussen de dorpen. Venray hoorde tot het gebied van de koning van Pruisen en die vond het in 1713 welletjes met al dat getwist over de grenzen in de Peel. Hij liet uitgebreid onderzoek doen naar de oude grenspunten om met de Staten-Generaal, de baas over de Brabantse kant, te kunnen onderhandelen over een definitieve grens om voorgoed “te eyndighen dese dispuyten ende verouderde strijdigheden”. Op 20 november 1716 was het zo ver dat in Venlo wederzijds de overeenkomst hierover kon worden ondertekend: het Tractaat van Venlo.
Heksen, heksenmeesters en weerwolven
In 2006 was het thema van de “Week van de geschiedenis” ”geloof en bijgeloof”. Bij de Peellander was het geloof van oudsher diep verankerd in zijn leven. Kerken, kapellen, kruisen en ontelbare devotionalia zijn tastbare kenmerken van dat geloof. In de godshuizen én thuis gaf de Peellander invulling aan zijn geloof. Maar naast het “ware” geloof, gaf de mysterieuze Peel zijn bewoners volop aanleiding tot bijgeloof. In volksverhalen zijn hiervan veel sporen te vinden.
Opvang van psychiatrische patiënten tijdens de Tweede Wereldoorlog.
In oktober 1944 valt het psychiatrische ziekenhuis St. Anna in Venray ten prooi aan het oorlogsgeweld. Zo’n 1700 personen, religieuzen, patiënten en verpleegsters, verblijven noodgedwongen in de kelders van het zwaar getroffen gebouw.
Hoek Markt Veestraat rond 1910
In het vooruitspringende pand links in de Helmondse Veestraat is inmiddels de beddenspeciaalzaak van Van Hout gekomen.
Kerkstraat 52
In 2000 werd op de Zuid-Koninginnewal de oude Mater Deischool flink onder handen genomen. Dat is de naam waaronder het gebouw in Helmond bekend is. De school werd tussen 1870 en 1873 gebouwd als rooms-katholieke jongensschool en werd in 1880 in gebruik genomen als klooster van de Broeders van Maastricht en jongensschool. Tot 1926 bleef de school in gebruik en heette al die tijd de Broedersschool.
Van Laarhoven’s reclame
Th. van Laarhoven exploiteerde aan de Hortsedijk 16 een bedrijf voor geluids- en reclamewagens. Hier staat voor de St. Jozefkerk aan het Tolpostplein zo’n reclamewagen. Misschien is het wel een wagen met geluid. Zelfs met een vergrootglas is niet zichtbaar wat het ronde geval is dat voor op de kar bevestigd is. De wielen van de wagen worden keurig verstopt achter bloembakken. Het paardje lijkt erg klein om een dergelijk grote wagen te trekken, maar de wagen bestaat uit weinig meer dan wat loze wanden met platen erop bevestigd.
ZOEKEN...