De tramstraat
Vóór de aanleg van de Julianabrug liep er een brug over het kanaal in het verlengde van de Waardstraat. Hoewel de tram nog voor de brug afsloeg, werd de Waardstraat ook wel de Tramstraat genoemd werd. Op de brug staat het jaartal 1869. Behalve die brug kreeg Helmond in dat jaar nog een andere belangrijke verbinding. In dat jaar werd ook de spoorweg vanaf Eindhoven geopend. De tramlijn is van later datum. Die dateert uit 1883.
Rechts op de foto is de brugwachterwoning te zien. Aan de andere kant van de Waardstraat staan de woningen, waarvan er één bewoond werd door Jacobus Vogels. De huizen, waarvan helemaal links de achtergevels te zien zijn, lagen in de Houtsteeg, ook wel bekend onder de naam 3e Slop aan de Waardstraat. De steeg is vernoemd naar de houthandel van Swinkels (later De Vries) die aan het einde van de Waardstraat bij het kanaal lag. De huizen in de Houtsteeg en die aan de linkerkant van de Waardstraat vormden één complex.
In 1899 kocht houthandelaar Swinkels een groot perceel weiland van Jacob Arnoud Carp. Of hij plannen had om zijn bedrijf uit te breiden, maar dat hij daar van afzag, of dat hij met de grond speculeerde blijkt niet, maar in ieder geval verkocht hij de grond al een jaar later aan Hendrikus van Thiel, eigenaar van de fabriek die later de Nedschroef zou gaan heten. Die laatste bouwde nog in datzelfde jaar acht huizen op het weiland, in het jaar erop gevolgd door nog eens twaalf huizen. De huizen zijn, zolang ze er gestaan hebben, eigendom geweest van de Nedschroef. Tussen 1968 en 1970 worden ze gesloopt. Er zullen in die zeventig jaar heel wat medewerkers van de fabriek gewoond hebben. Nu is op die plaats parkeerterrein. Achter de huizen aan de Houtsteeg, bijna helemaal verstopt acht het blad van de boom, is nog net de watertoren te onderscheiden. De foto is kort na het bouwen van de huizen genomen, in het begin van de twintigste eeuw.
Bron: Regionaal Historisch Centrum Eindhoven.