Sinterklaas
In de collectie van het Regionaal Historisch centrum Eindhoven zitten ook verschillende afbeeldingen van Sint Nicolaas. Zo ook een prachtige ansichtkaart uit Waalre. Niet bekend is wanneer deze gemaakt is, maar het moet omstreeks de jaren 20 van de vorige eeuw geweest zijn.
Niet alleen de afbeelding is leuk, een Sint met zonnebril, maar ook de functie van de kaart. Die werd verkocht om geld bij elkaar te krijgen voor het jeugdwerk. En dat brengt het feest van Sinterklaas weer dicht bij de oorspronkelijke tradities rond Sinterklaas: Zijn faam als kindervriend. Dat werd hij door de legende van de drie kinderen in een badkuip. Een moordenaar zou drie kinderen vermoord hebben en zou ze vervolgens in stukken hebben gesneden. Daarna zou hij ze in een vat gepekeld hebben. Door gebed zou Sinterklaas ze weer tot leven hebben gewekt. Op de tweede afbeelding staat de Sint bij de drie tot leven gewekte jongetjes in het pekelbad.
Daarnaast komt hij voor als patroonheilige van bakkers en matrozen. Waar hij dat allemaal aan te danken heeft? Patroonheilige van de bakker is hij geworden door een misverstand. Vroeger werd hij afgebeeld met drie gouden ballen. Die ballen stonden voor het geld dat hij bij een vader binnenwierp, zodat diens drie jonge dochters een fatsoenlijk huwelijk konden sluiten en gered werden van een oneervol leven. Later zag men die gouden ballen aan voor broden en werd Sinterklaas de patroonheilige voor de bakkers. Overigens zijn de bakkers altijd goed geweest met het feest. Denk maar eens aan de verkoop van taaitaaipoppen, ook wel vrijers genoemd. Ook die verwezen naar de legende van de drie jonge dochters.
Andere verhalen vertellen een variant op het verhaal van de drie vermoorde jongetjes. Dan gaat het om drie schipbreukelingen die ten onrechte beschuldigd werden van diefstal en ter dood werden veroordeeld. Sinterklaas zou die onder zijn hoede hebben genomen. Het kuipje is in dit verhaal de verbeelding van de drie ronddobberende schipbreukelingen. Op basis van het laatste verhaal werd hij patroon van matrozen.
Bron: Regionaal Historisch Centrum Eindhoven.