Terug naar toen: schouderklopje voor kunstenaars
Voetbal, design en technologie daar weet men in Eindhoven wel raad mee. Maar met kunst is de relatie een moeizame, op z’n minst een knipperlichtrelatie. Het Van Abbemuseum ligt geregeld onder vuur, te elitair en vooral te duur in relatie tot het aantal bezoekers.
Museum Kempenland en kunstuitleen De Krabbendans legden na tal van heksentoeren het loodje. Zo ook enkele galeries. Een guur klimaat voor de scheppende mens.
En dat terwijl de gemeente Eindhoven een mooie traditie in het leven had geroepen met de oprichting van de Culturele Raad in 1949 die, naast het adviseren van B&W over subsidieverzoeken, tot taak had het culturele leven in Eindhoven te bevorderen. Een mooie stimulans voor jonge kunstenaars was de instelling van een aanmoedigingsprijs , in klinkende munt! Kunstenaars Arno Verhoeven, Annemiek Rutten, Jacques Slegers en Rob Cox waren de eerste gelukkigen.
In 1962 maakt de Culturele Raad plaats voor de Kunststichting Eindhoven die het uitreiken van de prijs overnam. In 1968 viel de eer te beurt aan drie schilders Jan Martens, Guido Lippens en Theo van de Bult en aan fotograaf Paul de Nooyer die met zijn diaserie veel indruk had gemaakt.
De jury wist ook het experiment te waarderen en kende daarom de leden van The New Electric Chamber Music Ensemble gezamenlijk een aanmoediging van 600 gulden toe, omgerekend naar nu ongeveer €3000,-. De juryleden waren van mening dat de normen, die gewoonlijk aangelegd worden bij de beoordeling van beeldende kunst, fotografie, film en architectuur niet op dit excentrieke gezelschap van toepassing kon zijn. Want elke voorstellling van The New Electric met licht, geluidseffecten, fluorescenties, stroboscoop, chemicaliën en technische en electrische middelen waaronder een huis-, tuin, en keukenboor, was een experiment op zich. De jury had zich de vraag gesteld of het experimenteren in deze vorm aanmoediging verdiend als zijnde een nieuwe ontwikkeling die relevant is voor Eindhoven. Ja dus.