Koninklijk bezoek
Het bezoek van Koningin Juliana aan de Philipsfabrieken in 1957 was aan regels gebonden. Wat wel en niet mocht was tot in de puntjes uitgewerkt.
Op vrijdag 17 mei 1957 bracht koningin Juliana samen met prins Bernhard een bezoek aan de Philipsfabrieken. De koningin en haar gevolg maakten deze trip niet met de auto, maar met het vliegtuig! Met een DC3, door de RAF ook wel Dakota genoemd, kwamen zij om tien uur in de ochtend aan op vliegveld Welschap. Het in 1944 gebouwde toestel had in de oorlog deelgenomen aan Operatie Market Garden, maar was na de oorlog in handen gekomen van de Prins. Hij was die ochtend dan ook de piloot die de kist veilig aan de grond zette. Het bezoek was tot in de puntjes voorbereid. In het gemeentearchief van Eindhoven bevindt zich het draaiboek van maar liefst twintig pagina’s waarin tot op de minuut staat beschreven hoe het bezoek zou moeten verlopen. Zo lezen we dat de route van het vliegveld naar de Nieuwe Emmasingel precies tien minuten duurt, mits er nergens sneller dan 60 km per uur zou worden gereden. Daarnaast is precies beschreven welke personen waar aanwezig mochten zijn. Ook was er speciale aandacht voor de gedragsregels die goed in acht genomen moesten worden. Kleding: donker colbertkostuum respectievelijk werktenue en witte jas. Wat de vrouwen in het gezelschap aan moesten, werd in het midden gelaten. De koningin verwachtte geen reverences of buigingen. Handen werden niet gegeven tenzij H.M. of Z.K.H. hiertoe als eerste over zou gaan. Op drempels en dergelijke moesten de gasten tijdig worden geattendeerd. Roosters, waar de dames met de hakken in zouden kunnen vasthaken, moesten worden afgedekt. Gelukkig had de Koningin geen voorkeur voor een troon. Nee, zij zat graag op dezelfde stoel als de overige aanwezigen. Last but not least: degene die H.M of Z.K.H begroette, mocht niet hoger staan dan de vorstelijke personen, zoals op een stoepje of traptrede. Aan het einde van de middag vertrok het gezelschap weer naar Soestdijk. Prins Bernhard liet nog eenmaal zijn voldoening blijken over de geslaagde dag. Hij vloog na een wijde boog over de stad te hebben gemaakt laag over het vliegveld langs de toren, en verdween uit het zicht……
Foto’s Frans van Mierlo – collectie RHCe