Uw selectie
Terug naar toen: Sint Antonius twee
Twee weken geleden stonden we stil bij de bouw van de Antoniuskerk in het Villapark. In maart 1917 werd de officiële eerste steen gelegd. Drie maanden later volgde eenzelfde ceremonie, deze keer in Strijp waar de bouw van Philipsdorp zorgde voor een snelle bevolkingsaanwas.
Terug naar toen; De Bruine heer
De Admirant, de Regent en Porthos… . Robuuste namen die macht en mannelijkheid uitdrukken. Bijzonder geschikt als naam voor een gespierde hengst die op de Valkenswaardse paardenboulevard met net zoveel souplesse dubbele oxers bedwingt als nakomelingen verwekt. In de Eindhovense binnenstad zijn het de namen van enkele kloeke gebouwen. Van tevoren bedacht, waarschijnlijk ten kantore van de projectontwikkelaar. ‘Sex sells’, ook als het om beton, staal en glas gaat.
Terug naar toen; Af
De Eindhovense winkelstraat verandert continu. Met name in de afgelopen jaren is het winkelaanbod ingrijpend veranderd. Een grote naam als V&D verdween na meer dan honderd jaar in Eindhoven aanwezig te zijn geweest. Modehuis Peeters daarentegen, ook in de Rechtestraat, houdt al meer dan een eeuw moedig stand. Nu wordt er ondanks de bouwvak weer veelvuldig gezaagd en getimmerd om plaats te bieden aan nieuwe winkels, -interieurs en -concepten. Is een winkelstraat dan nooit af?
Terug naar toen; verhuisoperatie
De een na de andere verhuiswagen, volgestouwd met papierbakjes, stoelen, krukken, typemachines, nog meer typemachines, tafels, kasten, kastjes, ladeblokken en kamerplanten reden eind juli 1963 over de Boschdijk naar een nagelnieuw gebouw.
Terug naar toen: Urban gardening
Eindhoven is een rooftopgarden rijker, tijdelijk althans. Op de dak van het in 1964 door de Italiaanse architect Gio Ponti ontworpen warenhuis genaamd De Bijenkorf is namelijk een heuse rooftopgarden ingericht.
Terug naar toen: Ruggengraat met happeningskuilen (deel 2)
Vorige week las u in deze rubriek over de presentatie van het Cityplan voor Eindhoven van architectenbureau Van den Broek en Bakema deze maand precies een halve eeuw geleden.
Terug naar toen: Ruggengraat (deel 1)
De luchtkwaliteit is naadje pet en de voetganger moet meer ruimte krijgen. De auto moet daarom worden teruggedrongen uit het centrum van Eindhoven. De oplossing wordt gezocht in het gedeeltelijk afsluiten en verkeersluw maken van de Vestdijk. Aan dit voornemen,de wijze van uitvoering en financiering kleven nog de nodige kanttekeningen. De gemeenteraad is er vooralsnog allerminst gerust op.
ZOEKEN...