Eindhoven in beweging
April 1969: Wethouder van economische ontwikkeling P. Timmers doet een belangrijke mededeling. Eindhoven heeft sinds kort meer dan 100.000 arbeidsplaatsen en een inkomende pendel van 40.000 werknemers.
Daarmee is Eindhoven met ruim 188.000 inwoners onder de grote steden koploper zowel wat arbeidsplaatsen als wat woon-werkverkeer betreft. Forensen kunnen gebruik maken van speciaal georganiseerd groepsvervoer. Bedrijven als Philips en DAF zetten hiervoor de zogenaamde VIPRE-bussen in om het personeel van en naar het werk te vervoeren. VIPRE staat voor Vervoer Industrie Personeel Regio Eindhoven. Voor de bedrijven een erg begrotelijke klus, en daarbij is het groepsvervoer ook nog redelijk inefficiënt, een logistiek geharrewar van jewelste.
‘We bewegen wel, maar niet snel genoeg’, concludeert de wethouder. ‘Technisch zijn we dan wel in staat vervoermiddelen te ontwikkelen die snelheden halen van honderden kilometers per uur, maar een retourtje Amsterdam of Den Haag kost nog altijd 4 à 5 uur’. Hij pleit daarom voor een rijksplan: Het hele openbaar vervoer moet ingrijpend op de schop. Het is tijd voor internationale verbindingslijnen tussen alle grote centra met daarop aansluitend een snel openbaar vervoer per bus, vond hij….
In april 1986 wordt duidelijk dat Eindhoven geen halte voor de hogesnelheidstrein wordt ondanks aandringen van de Eindhovense ambtenarij. De reden is dat ‘bedreigde en bevolkingsrijke gebieden’ zoveel mogelijk ontzien moeten worden.
Begin 2016 pleiten de burgemeester Van Gijzel en zijn Düsseldorfse ambtgenoot opnieuw voor een snelle verbinding met het Duitse achterland om de motor van de economie draaiende te houden, vooralsnog tevergeefs. Eindhoven beweegt nog steeds. Naar de zin van de bestuurders echter nog steeds veel en veel te langzaam.