Voor vertegenwoordigers en winkelenden
In 2015 is er een onderzoek gedaan naar de Eindhovense binnenstad. Die moet groener worden en de bestrating moet worden vervangen.
Een halve eeuw eerder werd ook al nagedacht over het aantrekkelijker maken van de binnenstad, ‘voor vertegenwoordigers en winkelenden’. En de oplossing werd toen gevonden in …. parkeermeters!
Want hoe vaak kwam het wel niet voor dat de meest gewilde parkeerplaatsen in de Eindhovense binnenstad werden bezet door langparkeerders? Soms voor enkele uren of zelfs een gehele dag.
In het lokale dagblad van 25 augustus 1964 werd de werking van een zogenaamde parkeermeter uit de doeken gedaan: ‘Parkeermeters worden per parkeerplaats in de grond geplaatst, voorzien van een gleuf, waarin men een muntje kan stoppen. De meters worden in 1965 geplaatst en zullen vier mogelijkheden bieden; een dubbeltje voor een half uur, twee dubbeltjes voor een uur, en drie voor anderhalf. De automobilist die alleen een kwartje in de portemonnee heeft kan vijf kwartier parkeren. De meters werden geplaatst op het 18 Septemberplein, Stationsplein, Raiffeisenplein, Kerkstraat, Begijnenhof, Keizersgracht en Wilhelminaplein.’
Op het Stationsplein nabij het hoofdpostkantoor mocht weer wel gratis geparkeerd worden, zij het met een parkeerschijf. De gemeente achtte het sociaal-economisch namelijk niet juist dat iemand die een postzegel van 10 cent gaat kopen hetzelfde bedrag moet neertellen voor het parkeren van de automobiel.
Voor degenen bij wie de gedachte melkkoe van de gemeente postvat: de bedachte 144 parkeermeters kostten ruim 41.000 hollandse guldens oftewel 410.000 dubbeltjes, de kosten voor de parkeerwachters niet meegerekend.