Doorheen en eromheen
In 1960 werd Hub van Doorne uitgeroepen tot ereburger van de stad Eindhoven en brachten koningin Sirikit en konig Bhumipol van Thailand een bezoek aan Eindhoven. Ook de voortgang van de aanleg van de rondweg komt uitvoerig in beeld.
De gestage opmars van de auto, mede mogelijk gemaakt door de lokale automobielenfabrikant, en de forse bevolkingstoename na de Tweede Wereldoorlog maakten het noodzakelijk dat Eindhoven een rondweg kreeg die alle stadsdelen makkelijker bereikbaar maakte en waarmee de binnenstad werd ontlast. De eerste plannen daarvoor ontstonden overigens niet na de Tweede Wereldoorlog, maar al tijdens de vorming van Groot Eindhoven dat in 1920 gestalte kreeg.
Velen zullen het zich niet (meer) kunnen herinneren maar de Rechtestraat (-Stratumseind) die we nu als dé winkelstraat van Eindhoven kennen was eeuwenlang de belangrijkste verkeersader van Eindhoven. Handkarren, karren met ossen, paarden of honden, omnibussen, paardentrams werden later in de tijd opgevolgd door auto’s, vrachtauto’s en bussen. Dit alles in hartje Eindhoven. Het toch al drukke straatbeeld werd gecompleteerd met fietsers, voetgangers én spelende kinderen. Wie goed op de foto uit het eind van de 19e eeuw kijkt ziet de rails nog liggen van de paardentram op het Stratumseind..