Erfgoedjaar 2008
In 2006 verscheen de Nederlandse canon. Sindsdien is iedereen druk bezig om die te vertalen naar de eigen lokale of regionale situatie. En daar blijft het niet bij. In oktober vond de week van de geschiedenis plaats en in die week ging een nationale geschiedeniscampagne van start. Gedurende acht weken stonden allerlei spannende verhalen en bijzondere gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis in de belangstelling. Op televisie was er veel aandacht voor geschiedenis, maar ook op Internet. Bovendien werd er speciaal lesmateriaal gemaakt voor het onderwijs.
In Helmond is het RHC al jaren actief op het gebied van erfgoed. De heemkundekringen, de Monumentenwerkgroep en de Stichting Industrieel Erfgoed Helmond zijn daar voorbeelden van. Maar de laatste jaren is er meer aandacht voor. En dat zie je ook in Helmond. De gemeente heeft een aantal jaren geleden het industriële verleden van de stad tot speerpunt gekozen. En daarmee kun je veel kanten uit. Al jaren staat kennis van de industriële revolutie in de kerndoelen voor het onderwijs. En in de nationale canon komt dat ook duidelijk naar voren.
Daarin prijken drie vensters die rechtstreeks met de industrialisatie van Nederland te maken hebben. De vensters in de canon zijn de logo’s, die in één beeld de kenmerken van een bepaalde periode weergeven. Achter die plaatjes zit het verhaal met veel aspecten. Het eerste venster dat met de industriële revolutie te maken heeft is koning Willem I, met de bijnaam koning-koopman. Hij legde veel nadruk op de economie van het land en probeerde die economie te versterken. Voor Helmond betekende dit niet alleen de aanleg van het kanaal, maar ook stimulering van de industrie via de Nederlandse Handelsmaatschappij. Het tweede venster is de stoomlocomotief De Arend, die in 1839 als eerste over de oudste spoorlijn van Nederland reed. Dat venster biedt een gezicht op het belang van een goede infrastructuur voor de industrialisatie. Het derde venster gaat over het verzet tegen kinderarbeid. En daarmee ook over het belang van goed onderwijs. Dan praat je over de sociale gevolgen van industrialisatie. Het is wel leuk om te zien dat Helmond de tijdgeest goed aan heeft gevoeld. De serie Spijkers van Katoen pastte prima in de nationale geschiedeniscampagne. Op het moment dat we aan dit project begonnen, wisten we echt niet wat er in de canon zou komen.
Voor deze gelegenheid is een foto uitgezocht die past bij het industriële erfgoed. Het is een prachtige foto, omdat hij een verhaal vertelt over gebouwen en mensen. De foto is gemaakt in 1946. De Vlisco gaat uit, waarschijnlijk voor de middagpauze. Er is slechts een enkele vrouw bij. De mannen steken een sigaret op, of hebben een buil in de hand om een sigaret te draaien. In het midden heeft een man een broodtrommel onder zijn arm en neemt net een eerste hap van een boterham.