Terug naar toen: Transurban
Een hoog geautomatiseerd openbaar vervoerssysteem, onbemand dus automatisch bestuurd, stank- en trillingvrij en ook nog eens geluidsarm. De sociale veiligheid verzekerd door een camerasysteem.
En als klap op de vuurpijl één tarief-ticketsysteem voor alle openbaar vervoer in Eindhoven en omgeving. Was de Transurban het gedroomde nieuwe openbaar vervoerssysteem voor Eindhoven? Begin jaren zeventig was wel duidelijk dat het busvervoer in Eindhoven maar geen succes wilde worden. Eindhoven was een echte autostad met een hoge autodichtheid. Het aantal auto’s begon de Eindhovense stadsbestuurders inmiddels zorgen te baren. Er ontstond een tekort aan parkeerplaatsen en daarnaast maakte men zich – voor het eerst – zorgen over het milieu.
Bood de Transurban een magneetzweeftrein ontwikkeld in Duitsland door de firma Krauss Maffei mogelijk een goed alternatief? Het beoogd tracé was al bedacht en zou vooral voor het in Woensel woonachtige Philipspersoneel nuttig zijn: Vanaf Woensel via het NS-station, busstation, de trottoirwinkeltjes op het 18 Septemberplein, het PSV-stadion naar de Philipsfabrieken op Strijp. Indien succesvol zouden ook andere delen van Eindhoven worden ontsloten met de Transurban. De aanleg zou in totaal ongeveer 20 jaar vergen, maar de Transurban kwam er niet. Véél te duur. Ook werden vraagtekens gezet bij de complexiteit en flexibiliteit van het vervoersysteem om over het ticketsysteem maar niet te spreken. Nu, een dikke veertig jaar later, is er de OV-kaart. Zelfs die is nog steeds niet vrij van kinderziekten.