Postersplakken
Wat hebben bands als Joy Division, The Ramones, Talking Heads, Sex Pistols, Red Hot Chili Peppers en Sonic Youth gemeen?
Dat ze naast grootheden van Eindhovense bodem als Peter Pan Speedrock, Flyin’ Spiderz en Bertus Borgers in de Effenaar hun muzikale kunsten ten gehore mochten brengen. Voor een publiek dat meer geporteerd is van alternatieve muziek dan van de mainstream hitparademuziek. Publiek ook dat intieme rokerige naar verschaald bier ruikende etablissementen verkiest boven de bombast en anonimiteit van stadions en sportpaleizen waar rockgrootheden doorgaans graag hun shows verzorgen. De ‘oude’ Effenaar paste daarmee in het rijtje van bouwvallige en rokerige en bouwvallige evenknieën als Doornroosje (Nijmegen), Paard van Troje (Den Haag), Paradiso (Amsterdam), 013 (Tilburg) en Tivoli (Utrecht) en vond lange tijd onderdak in een voormalige linnenfabriek van Van den Briel & Verster gelegen in de Dommelstraat. Precies tien jaar geleden betrok de Effenaar een gloednieuw onderkomen, een muur van de oude linnenfabriek herinnert nog aan het oude pand.
Een onlosmakelijk onderdeel van de oude popzaalcultuur was het affiche. Internet was nog niet uitgevonden, dus werden optredens en activiteiten publiek gemaakt met ‘old skool’ aanplakbiljetten her en der in de stad, bij voorkeur in veelvoud op elektriciteitskastjes, bouwschuttingen, kraakpanden, in andere uitgaansgelegenheden en in de Effenaar zelf natuurlijk. In de buitenlucht waren de affiches blootgesteld aan weer, baldadigheid en overijverige posterplakkers die een motorcross of vlooienmarkt onder de aandacht willen brengen. Opgeschroefde brandveiligheidseisen en gemeentelijk anti aanplakbeleid hebben de zichtbaarheid van de vaak kunstige concertposters inmiddels aardig de das omgedaan.