Noord-Koninginnewal
Onderstaande prentbriefkaart met afbeelding van de Helmondse Noord-Koninginnewal is uitgegeven tijdens de Duitse bezetting. Dat valt meteen op als we naar de naam van de straat kijken. In die tijd waren straatnamen waarin namen van levende personen van het koninklijk huis voorkwamen verboden, evenals die met de aanduiding ‘koning’ of ‘koningin’. Gedurende ruim vier jaar heette de straat daarom Noordwal.
De naam ‘wal’ verwijst naar de oude situatie ter plekke. De Noord-Koninginnewal maakte met Zuid-Koninginnewal, Ameidewal en Watermolenwal deel uit van de oude stadswallen. De aarden wallen met de stadsgracht, die voor een deel bestond uit de rivier de Ameide, vormden een verdedigingslinie om de stad. In de zestiende eeuw verdwenen de wallen. In 1902 werd het water aan het zicht onttrokken door het te overkluizen. Tot de jaren zestig van de twintigste eeuw bleef het beeld van de straat, ondanks de overkluizing hetzelfde. Er bleven gescheiden rijbanen links en rechts van het vroegere water. Een dubbele rij bomen accentueerde de waterlijn. Tussen de hekken werd op zaterdag de groentemarkt gehouden en af en toe diende de door de overkluizing vrij gekomen ruimte voor de paardenmarkt. Daarna is het straatbeeld sterk gewijzigd. De fabriek van Prinzen en Van Glabbeek verdween en daarmee ook de fabrieksschoorsteen, die vanaf het begin van de Zuid-Koninginnewal de horizon tekende. Ook de weg zelf werd anders ingericht. Auto’s rijden nu boven het water, terwijl aan de rechterzijde een dubbel fietspad ligt en links geparkeerd wordt.
Bron: Regionaal Historisch Centrum Eindhoven.