Ramenwassers bij de spoorwegen
Een prachtig nostalgisch plaatje uit de tijd dat het leven nog niet zo snel ging. Deze twee mannen, links H.W. Jager en rechts A. Dijsselbloem, waren in dienst van de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen als ramenwasser bij het station Helmond.
Sommige mensen zullen zich wellicht de tijd van vóór de zelfbediening bij de benzinepomp nog herinneren. De pompbediende waste dan de voorruiten van de auto terwijl de benzinetank volliep. Maar dat er op het station treinglazenwassers actief waren, is al wat langer geleden. De foto stamt uit het begin van de twintigste eeuw. In die tijd reden er nog stoomtreinen. En met een stoomlocomotief voorop zullen de passagiers weinig van het landschap hebben kunnen genieten. Behalve de wagons sleepten ook hele wolken stoom en roet achter de locomotief aan. Dat roet liet uiteraard zijn sporen achter op de ramen van de wagons.
Maar kort na het verlaten van het station in Helmond moet het landschap iets duidelijker te zien zijn geweest. Daar zorgden de heren Jager en Dijsselbloem voor. De trein was in Helmond rond 1910 al een langer bekend verschijnsel. Op 1 oktober 1866 was de opening van de spoorlijn Venlo-Eindhoven en arriveerde de eerste trein in Helmond. Dat was precies drie maanden na de opening van de lijn Boxtel-Eindhoven en de aankomst van de eerste trein in Eindhoven. In die eerste tijd was een treinreisje alleen iets voor echte waaghalzen. Tegenstanders van het treinverkeer waarschuwden voor ketelontploffingen, maar ook voor hersenbeschadiging door het vele schokken en door de grote snelheid waarmee men reisde, namelijk dertig kilometer per uur.
Bron: Regionaal Historisch Centrum Eindhoven.