Terug naar toen: Ruggengraat (deel 1)
De luchtkwaliteit is naadje pet en de voetganger moet meer ruimte krijgen. De auto moet daarom worden teruggedrongen uit het centrum van Eindhoven. De oplossing wordt gezocht in het gedeeltelijk afsluiten en verkeersluw maken van de Vestdijk. Aan dit voornemen,de wijze van uitvoering en financiering kleven nog de nodige kanttekeningen. De gemeenteraad is er vooralsnog allerminst gerust op.
Deze maand precies vijftig jaar geleden werd in Eindhoven een plan gepresenteerd dat hetzelfde moest bereiken. Meer ruimte voor de voetganger en de winkelende vrouw. En de auto uit het zicht. Het Rotterdamse architectenbureau Van den Broek en Bakema presenteerde tijdens een persconferentie in het Globetheater het zogenaamde Cityplan. Eindhoven zou een ruggengraat krijgen. Een grote betonnen kolos van 50 meter hoog en 400 meter lang gesitueerd vanaf ongeveer het DELA hoofdkantoor tot aan de Jan van Hooffstraat. Hierin zouden winkels, bedrijven en woningen worden ondergebracht én ruimte zijn voor zeker 3.000 auto’s verdeeld over twee ondergrondse parkeerlagen die via ondergrondse toegangswegen naar de garage zouden worden gedirigeerd. De ingangen van die toegangswegen zouden liggen nabij de Paterskerk en op de Wal ter hoogte van de Grote Berg. Vermeldenswaard detail is dat de Dommel – een natuurlijk en waardevol geacht element – ter hoogte van het Van Abbemuseum zou worden verbreed. Van den Broek voegde aan de uitleg toe dat het oude stadhuis aan de Rechtestraat niet weg zou hoeven voor het Cityplan. Waarop de gemeentesecretaris reageerde: maar slopen gaan we het toch, omwille van mooie winkels.
Volgende week meer …