Door modder en rul zand
Vanaf 1648 hoorde Zuid-Oost Brabant bij de Republiek der Verenigde Nederlanden. In plaats van naar het zuiden, moest nu vanuit de Kempen en de Peel vooral naar het noorden, naar Holland, gereisd worden. Helaas bleven de wegen in Brabant echter net zo slecht als ze waren. Op veel trajecten moesten de voerlieden extra paarden voor de karren en de koetsen spannen om door het rulle zand of de modder te kunnen rijden. En dit, terwijl de route 's-Hertogenbosch – Eindhoven – Maastricht – Luik en verder naar Keulen, nog steeds een belangrijke handelsweg was. In 1740 nam echter eindelijk de regering van de Republiek het initiatief voor een verharde weg van Den Bosch via Eindhoven naar Hasselt. Na veel problemen rond de financiering werd tussen 1741 en 1745 het traject tussen Den Bosch en Best bestraat en werd een nieuwe aarden baan aangelegd tussen Best en Eindhoven. Toen stopte het project omdat de exploitatie verliesgevend bleek.
Straatbeeld in Best vanaf het kruispunt met de rijksweg Eindhoven – 's-Hertogenbosch.
Bronvermelding: RHCe, THA, objectkenmerk 0012698.